logo

Macera mı Arıyorsunuz?


Erkut Altındağ
erkutaltindag@gmail.com

Dünyada “Point n Click” olarak bilinen diyalog ve bulmaca tabanlı macera oyunları Türkiye’de hep sınırlı bir hayran kitlesine sahip oldu ve tür olarak çok geniş kitlelere hitap edemedi. Aslında A+ oyunların reklamlarının sürekli yapıldığı ve popüler çevrimiçi oyunların egemenliği olan oyun piyasasında bu çok büyük bir sürpriz değil. Yine de macera oyunları içerisinde birçok cevher bulunduran bazı eserler var. Senaryo, espriler, çağının ötesindeki sanat tasarımı ve grafikler ve insanı düşünmeye sevk eden oyun yapısı macera oyunlarını diğer oyunlardan belirgin bir şekilde ayırıyor. Bir macera oyununun asıl amacı oyuncu ve karakter arasındaki ilişkiyi kurmak ve bu bağı güçlendirmektir.

Aslında dramatik bir oyun karakterinin bazı önemli özellikleri bulunmaktadır:

Hikayenin bir amacı, odağını ve yönünü olmalıdır; bu sayede kahramanın neden hikayede olduğu daha iyi anlaşılır.

Bakış açısı, karakterin farklı durumları nasıl gördüğünü açıklar ve oyuncuya aktarır.

Tutum, karakterin çeşitli durumlara olan tutumunu açıklar ve oyuncuyu yönlendirir.

Değişim, karakteri ilgi çekici ve gerçekçi kılar. Oyun içi tecrübe ile şekillenir.

Zayıflık / negatif özellikler; Karakteri gerçekçi kılar ve oyuncu ile arasındaki daha yakın bir bağ kurar. Karakterin güçlü ve zayıf yönlerini,n olması gerçek hayatla doğrudan bağlantıdır.

Alışkanlıklar; Diğer NPC’lerden ayırt edici özellikleri olması sayesinde karakterin oyundaki önemi artar.

Özenli bir karakter tasarımı, rol yapma oyun deneyimini güçlendirmenin önemli bir yoludur. Oyunculara sürekli olarak sunulan iyi tanımlanmış karakterler, potansiyel olarak başarılı bir oyunda önemli bir bileşendir. Bir oyunun yönlendiricisi olarak tüm kontrolün elinde olduğu ve bu olayların gerçek sonuçları olmadığı bilgisi, karakterin başarısızlıklarını bir oyuncu için zevkli hale getirebilir. “O zaman karakter tasarımı nasıl olmalı?” sorusunun cevabını keşfetmeden önce, oyun dünyasında iz bırakan karakterlerin detaylı bir analizini aşağıdaki tablo üzerinden yapmak isabetli olacaktır.

Oyun Karakterlerinin İskelet Yapısı

Fiziksel Sosyolojik Psikolojik
Cinsiyet Sınıf Ahlaki değerleri ve cinsel tercihler
Yaş Meslek Hedefler ve tutku
Boy ve kilo Eğitim Hayal kırıklıkları
Saç, göz ve ten rengi Aile hayatı Mizaç
Fiziksel duruş Din Hayata karşı olan tutum
Görünüm ve ayırt edici özellikler (dövme, doğum lekesi gibi) Irk ve millet Kompleksler, takıntılar
Kusurlar (hastalıklar, fiziksel sorunlar) Topluluk içerisindeki rol Hayal gücü, muhakeme ve bilgelik
Kalıtımsal özellikler Siyasi görüş Dışa dönüklük / içe kapanıklık
Vücut yapısı Hobiler Zeka

Gabriel Knight: Jane Jensen’in ustalık eseri!

Macera ve bulmaca ağırlıklı oyunlarda bir çok başarılı yapımla karşılaştık. Point’n Click türü olarak da adlandırılan ve hikaye, diyalog ve bulmaca ağırlıklı olan bu oyunların başında Indiana Jones serisi, Broken Sword serisi, Monkey Island serisi (gelecek yazıda detaylı değineceğiz) Phantasmagoria, Syberia, Deponia serisi ve Black Mirror ilk akla gelen örnekler arasında. Ancak bu oyunlar içerisinde çok özel bir isim var: Sierra’nın en güçlü olduğu dönemlerde Jane Jensen imzalı olarak çıkan Gabriel Knight! Çıktığı dönemlerde eşine az rastlanan sanat tasarımı, akıl dolu bulmacaları, gizemli konusu ve özellikle de Tim Curry’nin seslendirmeleri ile Gabriel Knight serisi oyun dünyasına ismi geçtiğinde saygı duyulan serilerin başında gelir. Deneysel olarak da ilginç işlere imza atmıştır. İlk oyun klasik macera oyunları şeklinde tasarlanmışken, ikinci oyuna full motion video tekniği ile gerçek aktörler dahil oldu. Gabriel’i Dean Erickson canlandırdı.

Ancak üçüncü oyunda bambaşka bir yöntem olarak üç boyutlu grafikler kullanıldı. Maalesef bu tercih oyunu finansal açıdan ilk iki bölümü kadar başarılı kılamadı. Serinin üçüncü oyunu aynı zamanda Sierra’nın yayınlandığı son macera oyunu olarak tarihteki yerini aldı. Gabriel Knight’ı tüm seri boyunca etkileyici yapan özelliklerin başında fiziksel görüntüsünün yanı sıra seslendirmesinin Tim Curry gibi bir usta tarafından yapılmış olması geliyor. Gabriel normal şartlarda çok da sevebileceğiniz bir tip değil, hatta yorumları bazen sıkıcı veya bunaltıcı olabiliyor.

Yine de Curry’nin sesi, özellikle üçüncü oyunda kullanılan müziklerin Hollywood filmlerini aratmaması, hayal gücümüzü zorlayan bulmacaların varlığı ve Jane Jensen imzalı senaryonun twistler ile oyuncuyu heyecanın içerisinde tutması Gabriel Knight’ı bizim için çok özel kılıyordu. Aslında tüm bu detaylar Gabriel’i unutulmaz bir oyun karakteri yapmak için hazırlanan altyapının unsurlarıydı. Bazen küçük doğru işler yaparak parçaların toplamından daha büyük bir sonuca ulaşabiliyorsunuz. Gabriel Knight da tam olarak böyle bir sinerjinin ürünü!

Nostaljik ve Kült oyunlara bir şans verin…

Günümüzdeki bir türden keyif alarak oynamak istiyorsanız, o türün ilk örneklerine mutlaka bir şans vermeniz gerekir. Gelecek ay kaldığımız yerden devam edeceğiz. Ancak o zamana kadar Phantasmagoria, Monkey Island, Broken Sword gibi serisi olan oyunları mutlaka deneyin. Hatta tam çözümüne bakmadan bitirmeye çalışın. Bir sonraki yazımızda ayrıca bu tip oyunların zeka, algı ve yabancı dil gelişimi üzerindeki etkilerini de anlatmaya çalışacağım. Şimdiden iyi oyunlar…

Referanslar

Lankoski, P. (2004). Character design fundamentals for role-playing games. Beyond Role and Play, 139-148.

Lankoski, P. (2011). Player character engagement in computer games. Games and Culture, 6(4), 291-311.

Etiketler: »
Share
29563 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

4+8 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Pandemi Devri İnsanlarıyız Biz

    01 Ocak 2021 Köşe Yazıları

    Pandemi; dünyada birden fazla ülkede veya kıtada, çok geniş bir alanda yayılan ve etkisini gösteren salgın hastalıklara verilen genel isimdir. Bu kelime geçen yılın ilk aylarına kadar birçok kişi için hiçbir anlam ifade etmezken son 9 ayda hayatımızdaki en önemli kelimelerden biri oldu. Aslında hayatlarımız ne kadar da güzeldi. Özgürce ve maskesiz dolaşabiliyor, sevdiklerimize sarılabiliyor ve sosyal mesafenin ne olduğunu bilmiyorduk. Bir virüs tüm hayatımızı hatta tüm dünyadaki insanların hayatını altüst etti. 1980’li yılların ortalarına kada...
  • Twitch

    15 Aralık 2020 Köşe Yazıları

    Twitch markası, Twitch Interactive'e ait bir canlı yayın video platformu ve ilk olarak 2011'de Justin.tv'nin bir yan ürünü olarak tanıtıldı. Platformun ana odak noktası, her ikisi de canlı olarak izlenebilen e-spor turnuvalarının yayınları, bireysel oyuncuların yayınları ve çevrimiçi oyunla ilgili konuşma şovları dahil olmak üzere video oyunlarının canlı yayın akışı. Şu anda günlük 17,5 milyon aktif izleyici ve 2,3 milyondan fazla yayıncıya sahip. Twitch kullanıcıları Fortnite, LoL ve Dota 2 gibi popüler çevrimiçi oyunları yayınlayıp, oyun içer...
  • Güvenli Online Alışveriş Tüyoları

    01 Aralık 2020 Köşe Yazıları

    Online alışveriş pandemi ile birlikte günlük hayatımızın bir parçası haline geldi. Ağırlıklı olarak evlerde kaldığımız bu günlerde alışveriş ihtiyaçlarının çok büyük bir bölümü dünyada ve Türkiye’de online olarak yapılıyor. E-Ticaretteki bu büyük işlem hacmi siber suçluların iştahını kabartıyor ve kurbanlarının karşısına sürekli farklı dolandırıcılık yöntemleriyle çıkıyorlar. Eğer bilinçli bir kullanıcıysanız dolandırıcıların ağına düşmeden güvenli alışveriş yapabilirsiniz. Fakat belirli güvenlik kurallarına uymazsanız bir anlık dikkatsizliğini...
  • Tükenmişlik Sendromu Yaşıyor Olabilir misiniz?

    01 Kasım 2020 Köşe Yazıları

    Kendinizi sürekli yorgun hissediyor, enerjinizin hızla tükendiğini ve tükenen enerjinizi aynı hızla yenileyemediğinizi düşünüyor musunuz? Aralıksız ve çok mu yoğun çalışıyorsunuz? Sürekli ve nedensiz kendinizi huzursuz hissediyor musunuz? Durduk yerde canınız birşey yapmak istemiyor, konsantrasyon sorunu yaşıyor ve kendinizi çok halsiz mi hissediyorsunuz? Eğer yukarıdaki soruların sizin için karşılığı evet ise siz de Tükenmişlik Sendromu’na (Burnout Sendromu) yakalanmış olabilirsiniz. Tükenmişlik Sendromu Son günlerde medyada çok fazla yer...