logo

Twitch


Erkut Altındağ
erkutaltindag@gmail.com

Twitch markası, Twitch Interactive’e ait bir canlı yayın video platformu ve ilk olarak 2011’de Justin.tv’nin bir yan ürünü olarak tanıtıldı. Platformun ana odak noktası, her ikisi de canlı olarak izlenebilen e-spor turnuvalarının yayınları, bireysel oyuncuların yayınları ve çevrimiçi oyunla ilgili konuşma şovları dahil olmak üzere video oyunlarının canlı yayın akışı. Şu anda günlük 17,5 milyon aktif izleyici ve 2,3 milyondan fazla yayıncıya sahip. Twitch kullanıcıları Fortnite, LoL ve Dota 2 gibi popüler çevrimiçi oyunları yayınlayıp, oyun içeriklerini paylaşabiliyor ve izleyicilerinden bağış toplayabiliyorlar. Twitch yayınlarının ayrıcalıkları ve beraberin getirdiği sorunlar sürekli tartışılıyor. Örneğin kullanıcıların yüksek izleyici sayılarına ulaşmaları ve gelir elde etmeleri Twitch’in güçlü yönlerini oluşturuyor. Bununla birlikte, kullanıcı sayısı her geçen gün artıyor ve bu durumda mevcut pastanın daha çok rekabetçi tarafından paylaşılması demek. Ayrıca Youtube gibi bir platform olmadığı için canlı yayında kaç izleyici varsa, paylaşım izleyici sayısı ile sınırlı kalıyor. Her ne kadar alternatif kayıt yöntemleri ile bu sorun aşılmaya çalışılsa da aynı anda bir çok canlı yayın olduğu bir saatte izleyiciler doğal olarak sadece bir adet yayını takip edebiliyorlar.

Twitch ve benzeri platformlar oyuncuları nasıl etkiliyor?

Matsui ve arkadaşları, 2019 yılında gerçekleştirdikleri bir çalışmada, Twitch’teki oyun akışının oyuncuların oyun içi davranışları ve performansı üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu analiz ettiler. Araştırmacıların temel amacı, Canlı yayın sırasındaki akışın, oyuncuların performansını ve katılımını artırmak için bir tür gizli teşvik görevi görebileceği üzerine kuruluydu. Bu hipotezi test etmek için, bir ile ilgili tüm Twitch akışları hakkında sürekli veri topladılar. Popüler çok oyunculu Çevrimiçi Savaş Arenası (MOBA) oyunu, League of Legends (LoL) ve aynı zaman diliminde oynanan tüm LoL maçlarının verilerini ve iki veri kümesini çapraz olarak eşleştirdiler. Ancak araştırma sonuçlarına göre, rasyonel mantığa da aykırı bir şekilde, canlı yayın akışının oyuncuların oyun içi performansını önemli ölçüde düşürdüğünü gördüler. Bu durum doğrudan kazanma veya kaybetme oranlarını etkilemiyordu. Ancak, aynı anda iki bilişsel olarak yoğun aktivitenin, yani oyunu oynama ve canlı yayın akışı amaçlı olarak konuşup yorumlar yapmanın eş zamanlı olarak profesyonel oyuncuları yorduğu ve performanslarını düşürdüğünü gösteren bir bulgu ortaya çıktı. Öte yandan canlı yayın akışı oyuncuları önemli ölçüde seyirci katılımını ve buna bağlı olarak oyun dünyasındaki prestiji de arttırdığı için sebep-sonuç ilişkisi içerisinde bir kısır döngüye dönüşen durumla karşı karşıya kaldılar. Daha fazla popüler olmak için canlı yayında performans göstermek ve yorum yapmak için konuşmak, kendi bireysel oyun içi performanslarını negatif yönde etkiliyorsa oyuncular nasıl bir tercih yapmalılar? Gerçekten de verilmesi zor bir karar…

Twitch bir fırsat mı, yoksa bir tehdit mi?

Profesyonel oyuncuların kendilerini tanıtmaları ve abone sayılarını yükseltmeleri açısından inanılmaz imkanlar sağlayan Twitch platformu, diğer taraftan da özellikle oyuncuların mental ve fiziksel sağlıklarını olumsuz derecede etkileyebilecek bazı sorunların yaşanmasına sebep olduğu biliniyor. Saatlerce canlı yayında kalmak zorunda olan oyuncular hem sosyal hayatlarından, hem okullarından uzak kalabiliyor; vücutları dengeli beslenmediği için sağlık açısından alarm verebiliyor. Herhangi bir dış kontrol mekanizması olmaması da beraberinde ciddi sorunları getiriyor. Profesyonel oyuncular için temel motivasyon kaynağının abonelik sayısı, bağışlar ve gelir elde etme isteği olduğu aşikar; ancak sağlık sorunlar ve psikolojik rahatsızlıklar ortaya çıktığında oluşan maliyeti, hangi gelir karşılayabilir?..

Akademik Referanslar

Matsui, A., Sapienza, A., & Ferrara, E. (2020). Does Streaming Esports Affect Players’ Behavior and Performance?. Games and Culture, 15 (1), 9-31.

Etiketler: » »
Share
9118 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

1+3 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Basit Şifreler Kabusunuz Olabilir

    01 Nisan 2021 Köşe Yazıları

    Günlük yaşantımızda kullandığımız bazı basit şifreler hayatımızı kabusa çevirebilir. Çünkü hepimizin sahip olduğu farklı e-posta adresleri, banka ve sosyal medya hesapları, çeşitli servis üyelikleri var ve hepsinin birer şifresi bulunuyor. Bu servisleri kullanmayanlar olsa bile her vatandaşım e-devlet şifresinin olması kaçınılmaz. Bu yazımızda şifrelerinizin çok daha güvenli olması için yapılması gerekenleri anlatacağım. Eğer anlatacağım kurallara uygun şifreler belirlerseniz güvenliğiniz oldukça yüksek olacaktır. Her Hesap İçin Farklı Şifr...
  • Araç Muayenesi Öncesi Hazırlıkları

    01 Mart 2021 Köşe Yazıları

    Araç Muayenesi için muayene zamanı yaklaşan araç sahipleri araçlarını muayeneye götürmeden önce bazı kontrollerini yapmaları gerekir. Eğer bu kontrolleri yapmazsanız belki de çok basit bir sorun yüzünden aracınız muayeneyi geçemeyeceği gibi trafiğe çıkma hakkınız da engellenebilir. Ücretsiz Randevunuzu Alın! Aracınızın muayene zamanı geldiğinde muayene istasyonlarına gitmeden önce mutlaka ücretsiz olarak randevunuzu alınız. Randevu almak için www.tuvturk.com.tr internet sitesini, 0 850 222 88 88 nolu çağrı merkezi numarasını ve muayene ista...
  • İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir?

    01 Şubat 2021 Köşe Yazıları

    Uykunuzun en güzel yerinde çalan telefondaki ses size bir şey mi satmaya çalışıyor? Durmadan gelen SMS mesajları canınızı mı sıkıyor? Sürekli aynı ve ilgisiz e-postlardan bir türlü kurtulamıyor musunuz? SPAM aramaları engellemekten bıktınız mı? Bütün bu sorulara cevabınız evet ise Ticaret Bakanlığı tarafından oluşturulan İleti Yönetim Sistemi (İYS) portalı sizi bütün bu dertlerden kurtaracak gibi görünüyor. Ocak 2021 tarihinde kullanıma açılan portalda tüketiciler, istemedikleri ticari arama, mesaj ve e-postaları istedikleri gibi engelleyebilec...
  • Pandemi Devri İnsanlarıyız Biz

    01 Ocak 2021 Köşe Yazıları

    Pandemi; dünyada birden fazla ülkede veya kıtada, çok geniş bir alanda yayılan ve etkisini gösteren salgın hastalıklara verilen genel isimdir. Bu kelime geçen yılın ilk aylarına kadar birçok kişi için hiçbir anlam ifade etmezken son 9 ayda hayatımızdaki en önemli kelimelerden biri oldu. Aslında hayatlarımız ne kadar da güzeldi. Özgürce ve maskesiz dolaşabiliyor, sevdiklerimize sarılabiliyor ve sosyal mesafenin ne olduğunu bilmiyorduk. Bir virüs tüm hayatımızı hatta tüm dünyadaki insanların hayatını altüst etti. 1980’li yılların ortalarına kada...