logo

Teknolojik Havadisler – VI


Erkut Altındağ
erkutaltindag@gmail.com

Uzay teknolojilerinin gelişmesi tüm tüketici elektroniği piyasasında bir kuantum sıçraması etkisi oluşturdu. Diğer bir deyişle, çoklu disiplin bir araştırma usulü gerektiren uzay seyahatleri ve teknolojileri sebebiyle insanoğlu yeni bilimsel bir çağa adım attı. Her geçen yıl ortaya çıkan yeni teknikler ile yarım yüzyıldaki ilerlememiz belki de 20 yüzyılın toplamına bedel. Bazı araştırmacılar bu kadar hızlı bir teknolojik gelişim ve evrimin dünyanın sonunu iki asır içerisinde getirebileceğini düşünüyorlar. Bu fikirlerinin temelinde yatan güçlü kanıt ise insanoğlunun ahlaki ve toplumsal bozulmaya karşı olan meyli. Bu eğilim, bir de teknoloji ile birleştiğinde yıkımın kaçınılmaz olacağını düşünen bilim insanları mevcut. Son elli yılda komşu gezegenlere seyahat edebilmemizi sağlayan teknolojinin katlanarak hızlanması durumunda çok daha tehlikeli bazı buluşlara imza atacağız. Örneğin daha güçlü nükleer reaktörlerin kullanımı, bir noktada karadelik oluşturma, çok yüksek enerji miktarlarını depolama gibi zorunluluklar nedeniyle teknoloji üzerindeki hâkimiyet zamanla bir kaosa dönüşebilecek. Çünkü teknolojik cihazlar her ne kadar yapay zekâya sahip olsalar da düzenli olarak kontrol edilmeleri ve bakıma girmeleri gerekiyor. Elbette teknolojiyi kullanan güçlerin hangi amaçla kullanacakları da diğer bir soru işareti olarak karşımıza çıkıyor.

Moore yasasına göre, mikroişlemciler içindeki belirli bir alanı kaplayan transistör sayısı her yıl aynı alan içerisinde iki katına çıkacaktır. Aslında günümüzdeki teknolojik gelişim hızına bu pencereden bakabiliriz. Belirli ürün gruplarındaki değişim takip edilemez durumda. 2000’li yılların başında cep telefonlarının yaygınlaşması kendi pazarını oluşturdu ve şu anda bilgisayar işlemcilerinden daha hızlı işlemcilere sahip telefonlar kullanabiliyoruz. Giyilebilir eşyalar en popüler alışveriş konusu olmaya başladı. Saatler ve gözlüklerden sonra şimdi de elektronik cihazları şarj edebilen ve aktarım yapabilen gömlek ve ceketler piyasaya sürülecek. Serbest piyasa koşulları sayesinde bir çok ürün resmi kanallar veya gri ithalat yoluyla Türkiye’de bulunabiliyor. Elbette pazara giriş fiyatı herkese hitap edecek düzeyde olacak şekilde değil. Örneğin ilk çıktığında Apple marka akıllı saatler bugünkü Türkiye’deki satış fiyatının üç katına alıcı buldu. Yeni teknolojileri ilk defa kullanma isteği ve bunun getireceği prestij maliyetli olabiliyor.

Ülkemizde İETT en son teknolojileri otobüslerde kullanma konusunda çok cesur davranıyor. Örneğin kablosuz internet hizmeti, akıllı durak ve araç içi şarj imkânı birçok gelişmiş ülkede bile henüz deneme aşamasında olan uygulamalar. Türkiye geçtiğimiz yıldan bu yana otobüslerde adı geçen teknolojileri kullanıyor. Otobüs filosundaki araç sayısını ve araçların sefer sıklıklarını da arttırırsa, dünyadaki en iyi toplu taşımacılık hizmeti ünvanını bile alabilir.

Son olarak, bilgisayar ve telefonlara giderek bağımlı olduğumuz bugünlerde hayatımıza girmek üzere olan çok önemli bir cihaz daha var. Hatta gelecek on yılın en büyük eğlence icadı olabilecek bir cihaz! Sanal gerçeklik gözlükleri ve kaskları, teknoloji firmalarının hayallerini süsleyen yüksek kar marjlarını sağlayabilecek yegâne oyuncaklar olabilir. Teknoloji devlerinin neredeyse tamamının sanal gerçeklik gözlükleri ile ilgili en az bir büyük projeye sahip olduklarını söylememiz gerekiyor. Henüz fiyatlarının yüksek olması nedeniyle ev kullanıcıları için ideal olmasa da, ilk satılan kişisel bilgisayarın 55.000 dolar olduğu düşünüldüğünde çok kısa zaman içerisinde yoğun rekabetten dolayı herkesin sahip olabileceği bir fiyat düzeyine erişeceği tahmin ediliyor. Sosyal medya ve internetin gerçek dostlukları ve aile ilişkilerini zedelediği için insan ilişkilerini zayıflattığı iddia ediliyordu. Sanal gerçeklik birkaç seneye kadar tüm evleri ele geçirdiğinde, asıl o zaman ne kadar yoğun bir asosyalleşme olacağına hep birlikte tanıklık edeceğiz.

Etiketler: » » »
Share
7411 Kez Görüntülendi.
#

SENDE YORUM YAZ

2+2 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Cam Tavan Sendromu 2

    01 Ekim 2020 Köşe Yazıları

    Ünlü bir spor markasının uzun yıllar önce çok popüler olmuş bir reklamında şöyle bir mesaja yer verilirdi: “İmkansız bu dünyayı değiştirebilecek gücü içlerinde keşfetmek yerine kendilerine sunulan dünyada yaşamayı daha kolay bulan, küçük insanların ortaya attığı büyük bir kelimedir. İmkansız bir gerçeklik değil bir görüştür. İmkansız bir iddia değil meydan okumadır. İmkansız potansiyeldir. Geçicidir. İmkansız yoktur. İmkansız hiçbir şeydir”. Hayatımız boyunca bazı şeyleri yapamayacağımıza inanır ve inandırılırız. Bazen bu inanç yüzünden büyük b...
  • Neuralink

    05 Eylül 2020 Köşe Yazıları

    Eleştirenler olabilir; beğenmeyen ve hatta nefret edenler de. Sosyal medya paylaşımları sebebiyle dalga geçenler veya canlı yayında uyuşturucu kullandığı için yerden yere vuranlar. Her ne olursa olsun, son 15 yılda kurduğu şirketler, ürettiği teknolojik ürünler, fabrikasını kurduğu tam otonom araçlar, Mars yolculuğu yapabilecek seviyedeki roketler ile dünya tarihine damgasını vuran bir isim oldu. Aslında kimden bahsettiğimizi hemen tahmin ettiniz. Kimine göre bir dahi, kimine göre ise şımarık bir çocuk: Elon Musk... Uzay taşımacılığından enerji...
  • İşiniz Düşünce Yine Beklerim

    01 Eylül 2020 Köşe Yazıları

    Zaman nasıl da hızlı geçiyor. Çocukluğumda, 1980'li yılların başında TRT'de gösterilen "Uzay 1999" isimli bilim kurgu dizisini seyrederken 1999 yılında ayda kurulu olan Ay Üssü Alfa'nın gerçek olup olmayacağını merak eder, biran önce 1999 yılına gelmeyi hayal ederdim. Dizideki uzay araçlarına Kartal ismi verilmişti ve dizi Ay Üssü Alfa'da yerleşmiş insanların Ay'ın Dünya'dan ayrılmasıyla birlikte yaşadıkları serüveni anlatmaktaydı. Zaman çok çabuk geçti. Bizler büyüdük ve Ay Üssü Alfa gerçek olmadı ama teknoloji öyle bir yere geldi ki; şu anki ...
  • Macera mı Arıyorsunuz?

    06 Ağustos 2020 Köşe Yazıları

    Dünyada "Point n Click" olarak bilinen diyalog ve bulmaca tabanlı macera oyunları Türkiye'de hep sınırlı bir hayran kitlesine sahip oldu ve tür olarak çok geniş kitlelere hitap edemedi. Aslında A+ oyunların reklamlarının sürekli yapıldığı ve popüler çevrimiçi oyunların egemenliği olan oyun piyasasında bu çok büyük bir sürpriz değil. Yine de macera oyunları içerisinde birçok cevher bulunduran bazı eserler var. Senaryo, espriler, çağının ötesindeki sanat tasarımı ve grafikler ve insanı düşünmeye sevk eden oyun yapısı macera oyunlarını diğer oyunl...